دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۵
مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران:
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران گفت: پدافند غیرعامل فطری‌ترین روش دفاعی بشر در مواقع خطر و پایدارترین و ارزان‌ترین روش دفاعی است.
پدافند غیرعامل ارزان‎ترین روش دفاعی است/ ضرورت توجه به پدافند غیرعامل در بخش فرهنگی

به گزارش آوای خزر از شهرستان بهشهر، سید یدالله نبوی ظهر امروز در جمع نمازگزاران بهشهری با اشاره به هفته پدافند غیرعامل و تاریخچه و کارکرد آن اظهار داشت: شاید موضوع پدافند غیرعامل برای آحاد جامعه و بعضاً مسئولان نظام کمتر آشکار باشد لذا این هفته فرصت مغتنمی برای بیان دستاوردهای نظام در حوزه پدافند غیرعامل است.

وی افزود: جوامع انسانی از آغاز آفرینش تاکنون با آسیب‌ها و بلایای طبیعی از جمله سیل و طوفان و امثال آن و حوادث غیر طبیعی مانند جنگ و بیوتروریسم مواجه بودند لذا در تاریخ 5 هزار ساله تمدن بشری حدود 14 هزار جنگ اتفاق افتاد که جان 4 میلیون انسان را گرفت اما در قرن بیستم نیز 220 جنگ اتفاق افتاد که 200 میلیون تلفات انسانی داشته و در سالهای 1945 تا 1990 فقط سه هفته از کره زمین بدون جنگ و خونریزی بوده و اکثر جنگ‌ها نیز در جهان سوم اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در جنگ جهانی دوم که آلمانی‌ها از هواپیماها برای تخریب منازل و زیرساخت‌های حیاتی استفاده کردند، بشر به دنبال پدافند غیرعامل رفته است، گفت: در کشورهایی چون آمریکا، شوروی سابق، انگلیس و فرانسه و حتی کشورهایی مانند سوئیس که در دو جنگ جهانی اعلام بی‌طرفی کردند؛ بیشتر به سمت پدافند غیرعامل روی آوردند و بیشتر اقدامات آنها نیز بین دولت و سازمان‌های مردمی برای حفاظت از زیرساخت‌ها و احداث متروها برای جان‌پناه مردم مناطق خود بوده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مازندران با اشاره به اینکه با نگاهی به تمدن بشری در اعصار گوناگون به این نتیجه می‎رسیم که بشر همواره با جنگ و خونریزی روبرو بوده و برای حفاظت از خود به ایجاد حصار و قلعه پرداخته تا از خود حفاظت کند، خاطرنشان کرد: موضوع پدافند غیرعامل تنها زائیده فکر انسان نبوده و خداوند در قرآن کریم در سوره انبیاء می‌فرمایند که ما به حضرت داوود ساخت زره را تعلیم دادیم که مردم خود را از حمله‌های دشمن در امان بدارد.

این مسئول بیان کرد: اکنون که نشانه‌های تهدید در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در نظام اسلامی به واسطه ظلم‌ستیزی در مقابل استکبارگران تاریخ مشهود است، لذا پرداختن به پدافند غیرعامل یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی ادامه داد: نظر مقام معظم رهبری بر این است که پدافند غیرعامل همانند مصونیت‌سازی بدن انسان است، این موضوع یک یک اصل برای همیشه و نه برای یک مقطع خاص بوده و دفاع از سرزمین جزئی از هویت یک ملت زنده است، تنها راه مقابله با تهدیدات دشمن این است که بایستی وضعیت داخلی خود را به‌گونهای ساماندهی کنیم که دشمن از نیروی خود مطمئن نباشد و زمینه را برای ماجراجویی فراهم نسازد.

نبوی با اعلام اینکه دبیرخانه پدافند غیرعامل در سال 1382 بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری تشکیل شد، افزود: به دلیل لزوم ترویج فرهنگ و اقدامات جامعه نسبت به تعیین روز پدافند غیرعامل، 8 آبان برای این روز در نظر گرفته شد.

عضو شورای تأمین استان مازندران با بیان اینکه براساس سیاستهای کلی نظام، 13 بند اول از اساسنامه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، به مفهوم پدافند غیرعامل اشاره دارد، اظهار کرد: این سیاستها موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیبپذیری، تداوم فعالیت‌های ضرروی وارتقای پایداری ملی در مقابل تهدیدات و اقدامات داخلی یا خارجی دشمن است.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران ادامه داد: وظیفه پدافند غیرعامل رعایت اصول و اقدامات آن در حوزه‎های زیستی، سایبری، پرتوی و آموزش و ممانعت از سکونت مردم در تأسیسات پُرخطر، ممانعت از ایجاد تأسیسات پُر خطر در مناطق شهری و خارج کردن تأسیسات پُرخطر از شهر، به‌کارگیری اصول در مراکز ثقل و حیاتی کشور از اهداف پدافند غیرعامل است.

این مسئول بیان کرد: پدافند غیرعامل فطری‌ترین روش دفاعی بشر در مواقع خطر و پایدارترین و ارزان‌ترین روش دفاعی است.

نبوی با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل در جنگ‌های سایبری، زیستی و بیوتروریسم اظهار داشت: در سالهای 91 و 90 بود که دشمن به زیرساخت‎های سایبری وزارت نفت، زیرساخت‎های بیولوژیک و از بین بردن سرمایه‎های اقتصادی در بخش مرغ تخم‎گذار و تکثیر جلبک قرمز در حاشیه خلیج فارس اقدام کرد، لذا اگر الزامات پدافندی را رعایت کنیم، کمترین خسارت را در مواقع بحران خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه تهدیدات علیه نظام اسلامی، فرهنگی است و باید راهکارها و الزامات فرهنگی را در دستور کار قرار دهیم، افزود: برای مبارزه با این تهدیدات باید فرهنگ عاشورایی را زنده کنیم؛ تصویری که 14 قرن از آن می‎گذرد اما مسلمانان هرساله اعتراض خود را نسبت به ظلم در حق شهدای کربلا، با سینه‌زدن و دسته‎روی نشان می‎دهند.

مدیرکل پدافند غیرعامل مازندران با اشاره به اینکه این اداره‎کل در سال 94 به رتبه برتر در بین سایر ادارات کل پدافند غیرعامل در کشور دست یافته است، افزود: در سالجاری نیز 653 برنامه، 258 رزمایش و 235 دوره آزمایشی را تاکنون برگزار کردیم.

وی در پایان گفت: بهشهر نیز در سطح استان مازندران از شهرستان‌های نمونه است و فردا در مراسم تجلیل از فعالان حوزه پدافند غیرعامل که با حضور استاندار برگزار می‎شود، یقیناً از فرماندار بهشهر و تیم ایشان قدردانی میشود.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار