دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۱۰۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: مکمل‌های ورزشی که ورزشکاران استفاده می‌کنند اگر مصرفشان غیر اصولی باشد خطر ساز است.

به گزارش آوای خزر، محمدتقی انوشه، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: مکمل‌های ورزشی که ورزشکاران استفاده می‌کنند اگر به صورت غیر اصولی ، به مدت طولانی و یا به مقدار زیاد مصرف کنند؛ می‌تواند عوارض خطرناکی را برای بدن ایجاد کند.

عوارض مصرف مکمل‌های ورزشی /خطر مرگ ورزشکارن با مصرف مکمل های ورزشی

خطرات مصرف مکمل‌های ورزشی

او افزود:مصرف بیش از اندازه مکمل‌های ورزشی می‌تواند به سیستم گوارشی انسان آسیب‌برساند؛ که از جمله این اختلالات می‌شود به نفخ شکم، دل‌پیچه، دل‌درد و ترشح بیش از حد اسید معده اشاره کرد.

او گفت: عوارض دیگری که مصرف غیر اصولی مکمکل‌های ورزشی به بدن وارد می‌کند؛ آسیب رساندن به کبد است که باعث کاهش قدرت سم زدایی کبد می‌شود؛ وهمینطور مصرف این مواد می‌تواند باعث عدم نارسایی کلیه ها، زیرا حد فیلتراسیون کلیه تا اندازه خاصی است و اگر مواد مکملی به اندازه زیاد مصرف شود به خاطرعدم فیلتراسیون می‌تواند موجب نارسایی کلیه شود.

عوارض مصرف مکمل‌های ورزشی /خطر مرگ ورزشکارن با مصرف مکمل های ورزشی

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد:این مکمل‌ها به دلیل داشتن پروتئین بالا و فسفر می‌توانند باعث کاهش جذب کلسیم شود که این عدم جذب خود باعث تحلیل استخوان‌ها می‌شود؛ همینطوراین مکمل‌ها باعث تغییر میزان قند خون افراد می‌شود. این پروتئین‌ها می‌توانند حتی در بعضی از موارد منجر به دیابت نیزبشود.

عوارض مصرف مکمل‌های ورزشی /خطر مرگ ورزشکارن با مصرف مکمل های ورزشی

او ادامه داد: این مکمل‌ها پروتئین بالایی دارند و به دلیل حساسیت به مواد تشکیل دهنده، مصرف بیش از حد این مکمل‌ها می‌تواند باعث افزایش فشار خون، ریزش مو؛ ایجاد جوش و یا کهیر درافراد شود؛ در مواردی هم دیده ده که مصرف این مواد باعث اختلالات جنسی، تغییر خلق و خو و همچنین ایجاد رفتار‌های هیجانی در افراد شده است. خطرات بالقوه مصره مکمل‌ها در ورزشکاران بیشتر است که متاسفانه باعث ایجاد آسیب‌های جدی و حتی در مواردی منجر به مرگ افراد نیز شده است.

عوارض مصرف مکمل‌های ورزشی /خطر مرگ ورزشکارن با مصرف مکمل های ورزشی

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد:اگر این مواد به صورت درست و صحیح و در مدت محدود، تحت نظر متخصص تغذیه مصرف شود می‌تواند عوارض کمتری را در بر داشته باشد، اما مصرف خودسرانه این مکمل‌ها که متاسفانه به صورت گسترده در سطح کشورافزایش چشم گیری داشته است که البته بیشتر موارد مصرف آن هم در باشگاه‌های ورزشی است.

چه موادی را جایگزین مکمل‌ها کنیم

انوشه گفت:افراد می‌توانند مواد غذا‌های طبیعی را که انرژی کافی و لازم را به بدن می‌دهد را جایگزین مکمل‌های ورزشی کنند، زیرا مصرف مواد طبیعی علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز بدن هیچ آسیبی ندارند.
او تصریح کرد: وزشکارانی که به صورت حرفه ایی ورزش می‌کنند بدنشان نیازبیشتری به دریافت پروتئین دارد؛ که این افراد می‌توانند تمام نیاز‌های غذایی شامل پروتئین، دی کربوهیدرات و ویتامین‌ها را از یک رژیم غذایی سالم به دست آورند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد:افرادی که دررشته‌های ورزشی مانند بدن سازی به فعالیت می‌پردازند بدنشان نیاز بیشتری به   دریافت پروتئین داردو به همین دلیل اس که مصرف مکمل‌ها در باشگاه‌های بدنسازی افزایش پیدا کرده است.

عوارض مصرف مکمل‌های ورزشی /خطر مرگ ورزشکارن با مصرف مکمل های ورزشی

او گفت:ورزشکاران از پروتئین‌های در دسترس مانند سفیده تخم مرغ، شیر، گوشت مرغ یا بوقلمون به اندازه کافی مصرف کنند، زیرا پروتئین نقش بسزایی در تامین انرژی افراد دارد؛ افراد از مواد قندی که از نان، غلات و کربوهیدرات‌های کمپلکس یا پیچیده به دست می‌آید استفاده کنند. همچنین برا دریافت ویتامین و املاح مورد نیاز بدن می‌توانند از میوه و سبزیجات و سایر مواد غذایی استفاده کنند.

انوشه توصیه کرد:اگر فردی بخواهد فعالیت‌های ورزشی سالم را انجام بدهد می‌تواند حتی بدون استفاده از هیچگونه مکمل ورزشی، فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای و گسترده دنبال کند.
انتهای پیام/2000

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار