دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۶۱۳
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۷
گزارش/
سرخ‌گریوه، روستایی است که در مرز استان سمنان و مازندران قرار دارد و با پوشش گیاهی و آب و هوای منحصربفرد، به سرزمینی رازآلود تبدیل شده است.


به گزارش آوای خزر از شهرستان بهشهر، روستای سرخ‌گریوه یا سرخ‌گریه از ییلاقات زیبای بخش یانه‌سر بهشهر است که در ارتفاع بیش از دو هزار متری از سطح آبهای آزاد و در منطقه ای بکر و خوش آب و هوا قرار دارد، در سفر به این روستای کوهستانی و برای شناخت بیشتر آن، با دو تن از افراد سرشناس روستا به گفتگو نشستیم که حاصل آن را در ادامه می خوانید:




نویسنده کتاب سرخ‌گریه در گفتگو با آوای خزر گفت: سرخ‌گریوه یا سرخ‌گریه، روستایی در 90 کیلومتری جنوب شرقی بهشهر است که 150 خانوار بومی و حدود 160 خانوار غیربومی دارد.


نورعلی منصوریان سرخ‌گریه اظهار داشت: این روستا در مرز مازندران و سمنان قرار داشته و از شمال به روستای عبداللهی، از شرق به چمن‌ساور گلستان، از غرب به کلیا و از جنوب نیز با نمکه و توئه و دیباج در استان سمنان هم‎مرز است.
** سرخ گریوه در گذر تاریخ
وی با بیان اینکه روستای سرخ گریوه از 190 سال پیش با نامه‌نگاری‌هایی که در این روستا انجام شده و یکی از مناطق حکمرانی بوده، مورد توجه حاکمان آن زمان قرار داشت، افزود: اصلیت مردم این دیار از کردستان است، بعدها به دلیل انتقال یا کوچ، به قزنچاه فیروزکوه و پس از آن به سرخ گریوه آمده و ساکن شدند که شغل بیشتر آنها نیز دامداری و کشاورزی است.



نویسنده کتاب سرخ‌گریه ادامه داد: از شاهکوه تا جاده کیاسر ساری، محل گذر لشگر بوده و اردوگاه‌هایی مانند «کارده کاش» و قبرستانهایی مانند فیاض‌چال، از سابقه زیست دیرینه حدود دو هزار ساله برخوردار بودند.



منصوریان با تأکید بر اینکه بناهای موجود در سرخ گریوه نشان از آبادی دارد و 300 سال پیش کوچ پایانی مردم در این روستا بوده است، افزود: طبق اسناد و مدارکی از تهران و حتی نجف اشرف که به علی قلی خان مسعود ملک هزارجریبی حاکم و نماینده مردم استرآباد نوشته می‎شد؛ از سرخ‌گریوه یاد شده است.







وی اظهار داشت: آداب و رسوم مردم روستای سرخ‌گریوه با آداب و رسوم سایر مناطق مازندران تفاوتی ندارد، شغل اکثر آنها در گذشته دهقانی و دامداری بود، اما اکنون مردم آن دارای شغل‌های متفاوتی شده‌اند.
** سرخ گریوه؛ سرزمینی سحرآمیز
نویسنده کتاب سرخ‌گریوه، این روستا را سرزمینی رازآلود و سحرآمیز توصیف کرد و گفت: در فصل تابستان شاهد حجم زیادی از مسافران هستیم، در زمستان نیز شرایط خاصی دارد و یک ونیم متر برف می بارد، روزها و شب‌های آن سرد و سوزان است و در فصل بهار نیز باد مخصوص فصلی دارد که از اوایل اردیبهشت آغاز و تا خرداد ادامه دارد.






منصوریان اظهار داشت: سرخ گریوه آب وهوای دلچسب و ارتفاع 2010 متری از سطح آبهای آزاد دارد، کوههایی نیز تا 2500 متری از سطح آبهای آزاد در این روستا برای خود جالب و دیدنی هستند.
** شکست شغل دامداری و بازگشت به فعالیتهای دامپروری در صورت همکاری دولت
این نویسنده، دلیل مهاجرت بومیها از روستا را شکست شغل دامداری عنوان و خاطرنشان کرد: دامداری به صورت سنتی وجود دارد و کفاف زندگی را نمی‌دهد، اگر دولت در بخش دامداری سرمایه گذاری و آن را تقویت کند، نسبت به استمرار این شغل در روستای سرخ‌گریوه علاقمند هستیم.
وی درباره محصولات روستای سرخ گریوه گفت: غالب محصولات این روستا گندم، جو، عدس، آفتابگردان، سیب زمینی و انواع حبوبات و صیفی جات همچنین داروهای گیاهی به ویژه آویشن، گل گاوزبان و کاسنی است.
منصوریان ادامه داد: مراتع دست نخورده ای در روستای سرخ‌گریوه با پوشش متنوع داریم، جنگل بکر در این روستا وجود دارد که 100 درصد سوزنی برگ هستند.
** شبکه آبرسانی سرخ گریوه تکمیل نشده است
دهیار روستای سرخ‎گریوه نیز در گفتگو با آوای خزر، با اشاره به حضور 9 ساله خود در این سمت، اظهار داشت: در این سالها با اعتبارات اندک توانستیم با کمک اهالی و شورای سرخ‌گریوه، لوله‌کشی آب را تا 90 درصد انجام دهیم، البته در سالهای گذشته از سوی مسئولان قول داده شده بود که برای شبکه آبرسانی داخلی روستا نیز اعتباری تهیه شود، اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.



** توقف ساخت دهیاری سرخ گریوه از سال 92 تاکنون
حسن عابدی‌فر با تاکید بر ضرورت اجرای طرح هادی در سرخ گریوه اظهار داشت: عقب‌نشینی‌ها انجام شده، اما نیاز به همکاری بنیاد مسکن است، علاوه بر این باید اعتباری برای ساختمان نیمه‌کاره دهیاری تأمین شود که فقط 20 درصد کارها انجام گرفته و از سال 92 تاکنون نیز برای تکمیل دهیاری قدمی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: به همین دلیل، خیّر این بنا آقای علی اکبر طهماسبی، از روند احداث ساختمان دهیاری انتقاد کرد و انتظار دارد تا زمانی که در قید حیات است، ثمره کار نیک خود را ببیند، لذا تقاضا داریم تا به این قسمت از مشکلات مردم روستای سرخ گریوه توجه شود.
دهیار سرخ‌گریوه، مهمترین مشکل این روستا را آب شرب اعلام کرد و گفت: شبکه آبرسانی باید تکمیل شود، زیرا بخشهایی که نیمه کاره مانده، ممکن است در طول زمان دستخوش تخریب شود.







** جمعیت سرخ گریوه در تابستان به 3 هزار نفر می رسد
عابدی‌فر گفت: در زمان پیک مسافرت به ییلاقات(تابستان)، جمعیت سرخ گریوه به 3 هزار نفر میرسد که باید آب آشامیدنی مورد نیاز تامین باشد، از طرفی نیز مسافران و افراد بومی از آنتن‌دهی موبایل محروم هستند، بارها به ادارات و نهادهای مربوطه در شهرستان و استان مراجعه کردیم اما هنوز جوابی نگرفتیم.






وی درباره راه دسترسی به سرخ گریوه اظهار داشت: این راه، آسفالته است ولی خط کشی‌شده نیست، در ارتفاع بیش از 2 هزار متری از سطح آبهای آزاد قرار دارد و در حالت عادی از 3 یا 4 بعدازظهر، مه‌آلود میشود و تا تاریکی هوا مه غلیظ تری را شاهد هستیم، لذا جاده مواصلاتی نیاز به خطکشی استاندارد دارد تا از تصادفات جلوگیری شود.
دهیار سرخ گریوه در پایان گفت: در ایام تعطیلات و تابستان، حداقل 30 تا 40 درصد شهرهای نزدیک ییلاقات خالی می شوند و جمعیت به سمت هزارجریب می آیند، لذا باید کنترل و هماهنگی‌هایی صورت بگیرد تا برای یکی دو روز تعطیلات، مردم آسوده خاطر باشند.





انتهای پیام/ 1001
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جمشید اصغری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
0
2
ایشالا که مسؤلین پیگیر کمیو کاستی روستای توریستی سرخ گریوه باشند. دوستدار قلبی سرخ گریوه.
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۶
0
1
علی هزارجریبی هستم از اصفهان تازه فهمیدم از اهالی ان منطقه اجدادم بوده اند خیلی دوست دارم آن منطقه را ببینم دوست دار همه هم ولایتی های خودم دلتنگتانم گرچه نمی شنام شمارا
پاسخ ها
طهماسبی
| Iran, Islamic Republic of
سلام
پیران به ما می گفتند که اجداد ما سه برادر بودند که یکی به اطراف فیروزکوه رفته ودیگری به منطقه سرخگریوه (همین مکان) آمده و برادر دیگر به سمت اصفهان رفته است که بنظر میرسد احتمالا فامیل هستیم هر چند فامیل خیلی دور
در هر صورت از آشنایی شما در این سایت خوشوقتم
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
0
اقای منصوریان از شاعران خوش نام ونویسنده تاریخ وجغرافیای منطقه ای هستند.از ایشان۸مجلد چاپ شدهاست.به امید موفقیت در ارایه کارهای جدید
حیدری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
0
0
سلام به هم محله های گرامی انشاالله که مشکلات بوجود امده هر چه سریعتر حل شود هیچ مشکلی دیگه نداشته باشیم به امید بهتر شدن روستا
حیدری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
0
0
سلام به هم محله های گرامی انشاالله که مشکلات بوجود امده هر چه سریعتر حل شود هیچ مشکلی دیگه نداشته باشیم به امید بهتر شدن روستا
احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
0
با سلام
واقعا روستای بی نظیره با مردمانی خونگرم و مهمان نواز خصوصا آقای منصوریان دارای اقامتگاه بوم گردی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
0
0
سلام.از دهیار محترم تشکر مکنم.در صورت امکان عکسهای زیبایی از بناهای مسکونی بگذارید.وخیابانها وکوچه ها را نام کذاری کنید.ممنون سراج
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
0
سلام با تشکر از دهیار محترم وشورا .لطفا در صورت امکان عکس های جدید وزیبا تری را به نمایش بگذارید.وهم چنین اینترنت و اسفالت و گاز کشی را در دستور کار قرار دهید.با تشکر سراج
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
0
0
اقای عابدی فر تشکر از زحمات شما انشالله پنج شنبه ها با اومدن افراد غیر بومی اب روستا قطع نشه ومشکل انتن دهی تلفن همراه مرتفع بشه وامیدواریم سال اینده داری گاز باشه خدا بهتون سلامتی بده
الهام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
0
0
من اون روستای بینظیر رفتم به همتون پیشنهاد میکنم برید فوق العاده است تو فصل تابستان مردادماه گرمترین اونجا بارون میاد و شدید سرده فوق العاده است دوستان حتما برین
ربابه وفایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
0
0
از شورا ودهیار انتظار است که در ابادانی این روستای زیبا با مردمان خونگرم تلاش بیشتری داشته باشند گر چه اقدامات انجام شده دجای تقدیر است ضمنا یکی از مشکلات عدیده نبود اب است و اگر ابی هم باشدبه تعدادی از خانوار بایین جاده نمیرسد چون هنوز دهیار محترم لوله فرعی که از جاده سراسری دامغان به لوله اصلی بالای جاده رفته را بهم اتصال نداده و لوله رها شده است امید است در این مورد اقدام کند
صادق رنجبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
0
0
روستای قشنکی با مردمان خونکرم و با فرهنکی زندکی میکنند ولی متاسفانه توجه ای به امکاناتی که لازمه زندکی است نمیشود اقای دهیار محترم میباید بیکیر جدی در مورد اب اشامیدنی که همه ساله یکی از مشکلات روستای سرخ کریوه است از خود نشان دهد مانند دیکر روستاها کرفتن بودجه از سایر ارکانها و حفر چاه عمیق متاسفانه عملی که دهیار و شورا توجه ای ندارند بیشنهاد میشود اکر نمیتوانند باید از دادن مجوز برای ساخت منزل مسکونی جدید خوداری کنند
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار