دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۱۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، درباره پاسخگویی به تماس‌های تلفنی با شماره‌های خارجی ناشناس، هشدار داد.

به گزارش آوای خزر، اخیرا افراد زیادی در ایران با تماس‌های تلفنی از شماره‌های خارجی با پیش‌شماره‌هایی مانند ⁣+۶۷۸، +۹۶۰ روبرو شده‌اند. این تماس‌ها معمولا متعلق به کشور‌های ⁣وانواتو، مالدیو و ماداگاسکار هستند که از طریق آن‌ها با مخاطبان در کشور‌های مختلف تماس گرفته می‌شود و هدف آن‌ها محدود به ایران نیست!

 

تماس شماره‌های خارجی ناشناس را پاسخ ندهید

 

مجموعه این روش و روش‌های مشابه که به قصد کسب درآمد غیر قانونی از مشترکان در اپراتور‌های مختلف با استفاده از سرویس‌های مخابراتی صورت می‌گیرد، معمولا با عنوان تقلب مخابراتی شناخته می‌شود.

گفتگویی با پیمان قره‌داغی، مدیر کل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، در این‌باره را بخوانید.
 
 
تماس شماره‌های خارجی ناشناس را پاسخ ندهید
 
 
او درباره کلاهبرداری مخابراتی گفت: در حوزه مخابرات، شماره‌های ویژه‌ای وجود دارند که هزینه تماس با آن‌ها بالاست، مثلا برخی از شماره‌های داخلی کشوری و استانی هستند که در صورت تماس با این شماره‌ها، علاوه بر هزینه مخابرات باید هزینه سرویس ارائه شده از سوی اپراتور مورد نظر پرداخت شود. به این معنا که این اپراتور‌ها با شرکت‌های مخابرات قرارداد می‌بندند و بر مبنای مجوز‌های لازم که از سوی برخی سازمان‌ها مانند آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد دریافت می‌کنند، خدمات لازم را ارائه می‌دهند.
 
قره‌داغی، ادامه داد: اپراتور‌های موردنظر با تبلیغ خود در صدا و سیما، مطبوعات یا حتی شبکه‌های اجتماعی، کاری می‌کنند که مردم، تماس و از آ‌نها مشاوره بگیرند؛ در سطح بین‌الملل نیز این روند حاکم است، مثلا شرکت‌هایی که این‌گونه خدمات را ارائه می‌دهند، از راه تماس با کشور‌های دیگر یا از راه شبکه‌های اجتماعی یا پست الکترونیکی، لینکی را به مشترکان ارسال می‌کنند تا به این شیوه، مشترک را برای تماس با آنها وسوسه کنند.
 
او افزود: پس از آن که مشترکان با این شماره‌ها تماس می‌گیرند، این ارتباط از سوی آنها رد می‌شود که این برخورد، مشترک را کنجکاو می‌کند تا بار دیگر با آن شماره ناشناس، تماس برقرار کند؛ پس از ایجاد ارتباط و تماس تا حد امکان، مکالمه را طولانی می‌کنند تا از این راه هزینه بیشتری از مشترکان دریافت کنند. شایان ذکر است تعرفه تماس‌های خارجی برای هر دقیقه علاوه بر هزینه‌های مخابراتی، بیش از ۱۰ هزار تومان و در داخل کشور ۳ هزار تومان بوده که البته رقم‌ها متفاوت است.
 
 
تماس شماره‌های خارجی ناشناس را پاسخ ندهید
 
 
مشترکان به شماره‌های خارجی ناشناس پاسخ ندهند
 
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، درباره این‌که آیا می‌توان اقدامی در این‌باره از سوی سازمان تنظیم مقررات یا ارگان‌های ذیربط انجام داد یا خیر، گفت: در ابتدا توصیه می‌شود افراد شماره‌های مربوط به بستگان خود که در خارج از کشور هستند، به صورت مشخص در فهرست مخاطبان خود ذخیره کنند تا در صورت مشاهده شماره‌ای ناشناس، بتوانند به راحتی آن را رد کنند و در صورت روبرو شدن با این شماره‌ها، با آنها هیچ تماسی برقرار نکنند.
 
او با اشاره به این نکته که بخش بین‌الملل، زیر نظر شرکت زیرساخت است، بیان کرد: بخش بین‌الملل از سوی شرکت زیرساخت به‌طور دائم در حال نظارت است، اما به دلیل حجم بالای شماره‌ها، کنترل و محدود کردن همه آن‌ها کار بسیار دشواری خواهد بود.
 
قره‌داغی، افزود: تنوع این تماس‌ها حتی از مرز چند میلیارد نیز می‌گذرد. شناسایی این شماره‌ها سخت است و حتی در صورت شناسایی آنها، احتمال تغییر آن از سوی تماس گیرنده بسیار است و آنها به راحتی می‌توانند این روند را با شماره دیگری ادامه دهند؛ از این‌رو امکان شناسایی این شماره‌ها در دیتا یا حتی شبکه‌های اجتماعی که از دسترس ما خارج است، وجود ندارد.
 
او گفت: به‌عنوان مثال، وقتی در شبکه‌های اجتماعی، لینکی برای مشترکان ارسال می‌شود، دیگر تحت نظارت ما نبوده است و پیگیری این شماره‌ها برای ما ممکن نیست. بهترین راهکار مدیریت از سوی خود مشترکان است تا به این شیوه از پرداخت هزینه‌های سرسام آور، پیشگیری کنند.
 
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری، اظهار داشت: ناگفته نماند که ما یک مصوبه کمیسیون با شرکت زیرساخت و مخابرات داریم که با همکاری آن‌ها هر دو ساعت یک‌بار، دیتای مکالمات بین‌المللی به‌روز رسانی می‌شود، اما در عرض همین ۲ ساعت نیز گاه بالغ بر ۱۰ هزار مکالمه انجام می‌شود که رقم قابل توجهی است. هدف از این کار، مدیریت هزینه‌های تحمیل شده بر مشترکان است، اما باز هیچ راهکاری نمی‌تواند بهتر از کنترل از سوی خود مشترکان باشد.
 
انتهای پیام/1005
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: