دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۱۹۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
یادداشت/ رقیه توسلی
اینجا مهاجران را می دزدند!
حساب کنید کیلومترها از سیبری تا تالاب سرخرود پرواز کنی، از سرما جان سالم بدر ببری، از کولاک، بی غذایی و مخاطرات عدیده سفر، آنوقت صیادی سوت زنان بیاید سرت را بکند توی گونی.

آوای خزر- رقیه توسلی: کمتر کسی ست که در طول روز گذرش به یکی دو تا خبر نیفتد.. و نداند بعضی خبرها، غمگین کننده، برخی تعجب آور، تعدادی اعصاب خردکن و شماری هم تکرار مکرراتند... اما حسابش را کنید اولین خبری که تا چشم باز می کنید و میخوانید جمع همه این فاکتورها باشد... غمگین کنندهِ تعجب بارِ حرص درآور... این خبر باشد یعنی؛ " کشف و ضبط 24 قطعه قوی فریادکش در منزل متخلفی در فریدونکنار"... سرگیجه آور نیست؟... اساسا مگر قوی فریادکشی که مدام جیغ جیغ میکند را میشود مخفی کرد آن هم نه یکی دو بال، 24 قطعه ناقابل... چقدر آدمیزاد گاهی دلش میخواهد جای کس دیگری باشد... مثلا در این مورد بخصوص، جای آن مامور یگان حفاظتی که رسیده به این قودزد... برود حداقل چهارتا سوال حق بپرسد تا توجیهکی، چیزی دستش بیاید بلکه حرص و جوشش ته نشین شود... مطمئنم اما کسی دوست ندارد جای آن پرنده های حبس کشیده باشد که حالا آزاد شده اند حتی جناب قوگیر... چون هیچ کسی نمیخواهد زندگیش را از او بدزدند... چون این طفلکی ها حتما تا مدتها از سایه خودشان هم میترسند!

حساب کنید کیلومترها از سیبری تا تالاب سرخرود پرواز کنی، از سرما جان سالم بدر ببری، از کولاک، بی غذایی و مخاطرات عدیده سفر، آنوقت صیادی سوت زنان بیاید سرت را بکند توی گونی. نمیشود که. صاحبخانگی مگر آداب ندارد؟ این وسط حرمت مهمان چه میشود؟

یادم می آید پارسال همین موقع ها کنار تالاب ایستاده بودم و داشتم نان تکه شده می انداختم برای مهاجران سفید. که خانوم تقریبا مسنی آمد و با فاصله عکاسی میکرد. داشتم با شور و هیجان به قوهایی که نزدیکشان شده بودم می گفتم خوب شد که آمدید، تالاب بدون شما صفایی نداره. تا محیط زیست و همه باوجدانها هستن غمتون نباشه ما عاشقتونیم.
که صدای عکاسباشی که از طنازی چهار قو تصویر میگرفت را شنیدیم که میگفت: حواستون جمع باشه خوشگلا. دنیا پر گرگه.

نمیدانم چه بگویم. دارم از سایت هایی که عکس این پرسروصداهای زیبارو را کار کرده اند بازدید میکنم و بنظرم می آید آنها که چند پیرهن بیشتر از ما پوشیده اند و موسفیدترند، چقدر حرفشان الماس است.

پی نوشت
أنس بن مالک (خادم پیامبر) مى گوید رسول خدا (ص) فرمودند: «مورچه را نکشید». فرمودند حمایت از هر جاندارى نزد خدا پاداش دارد.

انتهای پیام/۱۰۰۰

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار