دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۴۵۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
آتروفی یا کوچک شدن مغز به از دست رفتن پیش‌رونده سلول‌های مغزی در طول زمان گفته می‌شود.
به گزارش آوای خزر، آتروفی یا کوچک شدن مغز به از دست رفتن پیش‌رونده سلول‌های مغزی در طول زمان گفته می‌شود. قسمت‌هایی از بدن یا صورت ما وجود دارد که می‌خواهیم اندازه آن‌ها را کاهش دهیم، اما مطمئنا مغز یکی از آن‌ها نیست. 

دلایل کوچک شدن مغز چیست؟

قهوه اضافی

خوردن دو یا سه فنجان قهوه در روز ضرری ندارد. اما برخی از این نوشیدنی جدا نمی‌شوند و چندین بار در روز لیوان‌های بزرگی از آن را می‌نوشند. دانشمندان استرالیایی تایید کرده‌اند افرادی که بیش از ۶ فنجان قهوه در روز می‌نوشند، ۵۳ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل و در نتیجه کاهش حجم مغز هستند.

 

عدم فعالیت بدنی

این شاهد دیگری بر فواید ورزش برای سلامتی است. اگر زندگی شما فاقد فعالیت بدنی متوسط ​​مانند پیاده‌روی یا شنا است، خطر کاهش حجم مغز بیشتر است.

استرس شدید

طبق نتایج مطالعات، افراد به دلیل استرس مداوم دچار اختلال حافظه می‌شوند. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول بر عملکرد و اندازه مغز تاثیر منفی می‌گذارد.

کاهش شنوایی

نتایج تحقیقات نشان داد افرادی که کم‌شنوایی دارند، سریع‌تر دچار انقباض مغزی می‌شوند. اگر درمان انجام شود و این افراد از سمعک استفاده کنند، پدیده‌ای مانند خشک شدن سریع مغز مشاهده نمی‌شود، اما در غیاب محرک‌های صوتی، افراد کم‌شنوا مغزشان را کمتر تربیت می‌کنند و از استرس مداوم رنج می‌برند و این منجر به وخامت آن‌ها می‌شود.

 

انواع خوراکی‌های مفید برای مغز

نان‌های سبوس‌دار

غلات کامل مانند گندم، جو و ارزن کربوهیدرات سالم هستند که به خاطر هضم ساده و تبدیل آن به گلوکز جزو خوراکی‌های مفید برای مغز محسوب می‌شوند. سوخت اصلی مغز از گلوکز تامین می‌شود. غلات کامل سرشار از ویتامین B، سلنیوم و فیبر محلول هستند که فیبر محلول می‌تواند سطح کلسترول خون را تنظیم کرده و باعث جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، آسیب‌های مغزی و سکته‌ مغزی می‌شود.

ماهی چرب

ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، تن، شاه‌ماهی و ساردین سرشار از اسیدهای چرب ضروری هستند. شاید مهم‌ترین آن‌ها که به‌عنوان خوراکی‌های مفید برای مغز شناخته‌شده اسید چرب امگا ۳ باشد که برای عملکرد مغز و سیستم عصبی ضروری است. به‌علاوه اسید چرب امگا ۳ نقشی حیاتی در رفتار و شناخت دارد و کمبود آن با افسردگی، اختلال در تمرکز و خواندن همراه است.

 

توت‌های غنی از آنتی‌اکسیدان

یکی از خوراکی‌های مفید برای مغز بلوبری‌ها هستند که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و رگ‌های خونی و مغز را از اکسیداتیو ایجادشده توسط رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. یکی از آنتی‌اکسیدان‌ها ویتامین E است که با مشکلات شناختی مربوط به بالا رفتن سن مبارزه می‌کند.

آجیل‌ها و دانه‌ها

بسیاری از خشکبار منبع مناسبی از پروتئین، مواد معدنی، ویتامین E، اسید چرب امگا ۶ و مقداری آمینو اسید ضروری هستند. همچنین به دلیل اینکه منابع خوبی از ویتامین B و فولیک اسید هستند از خوراکی‌های مفید برای مغز محسوب می‌شوند. فولیک اسید برای حفظ حافظه و تمرکز برای مغز ضروری است. ویتامین B-12 با عملکرد بهتر مغز در ارتباط است و کمبود آن باعث بیماری‌هایی مانند آلزایمر می‌شود. نمونه‌هایی از آجیل‌های سالم و دانه‌ها شامل گردو، بادام، فندق، دانه‌های آفتابگردان و دانه کتان می‌شود.

انتهای پیام/1005

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین ها
پربحث ترین ها
آخرین اخبار